Ghost in the shell (2017) - Recension

Filmrecensioner / Action, Drama, film, ghost in the shell, scarlett johansson, scifi / Permalink / 0
Här om dagen såg jag filmen Ghost in the shell, filmen är baserad på en japansk manga serie och jag visste inget om den innan jag såg filmen förrutom att den var baserad på den. Filmen handlar om en tid i framtiden där vi får se Major som är dels människa, dels robot. Hon är den första roboten av hennes sort och hon byggdes som ett vapen mot de som försöker förstöra deras moderna värld. I huvudrollerna ser vi bland annat Scarlett Johansson, Pilou Asbaek, Juliette Binoche och Michael Pitt.

Filmen var helt okej skulle jag nog säga. Det var inte så att den var dålig, men samtidigt tyckte jag inte den var bra. Det var en sån film jag bara skulle se en gång då handlingen var intressant, alltid intressant med robotar, AI, och en mer avancerad framtid då det är ditåt som jag tror att vi kommer att röra oss dock så tyckte jag att den var lite "onödig". Låt mig utveckla, med onödig så menar jag att de som gjorde filmen mestadels ville fokusera på att visa vad de kunde göra, dels med effekter och allt som de hade i sin värld och dels med faktumet att det var en ny sorts robot som hon spelade. Dock blev det till överdrift, de scenerna när de slogs mot varandra och när det skulle vara action var långa och ofta tråkiga, det är ju för man har sett tusentals liknande scener och det var som att de ville visa upp vilka coola skills hon har och vilka häftiga redigeringar de kunde göra.

Visst handlingen var intressant och har hört bra grejer om den japanska mangaserien men jag tyckte den kändes påskyndad, och väldigt "orealistisk" vilket ,ja , den är, men de hade kunnat göra det på något mer intressant sätt. Kan inte komma med några konkreta förslag på vad jag hade ändrat, men tyckte inte jag brydde mig så mycket. Tyvärr så har många av Scarlett Johanssons filmer på senare år varit sådana, jag gillade henne mycket förr, men på senaste har de bara varit, ja lite halvdant! tyvärr.

Så ja, jag vill jättegärna veta om ni sett den och om ni förstår vad jag menar. Som sagt, filmen var inte dålig, men skulle inte heller kalla den en hit.