Scream, the tv series - säsong 1 recension

Tv-serier / Scream, Skräckfilm, Tvserie, Wes Craven, thriller / Permalink / 0
Jag började kolla på Scream - tvserien den dagen första avsnittet kom ut, men sen blev jobbet och skolan för mycket för att jag skulle hinna kolla på den så jag sparade ihop första säsongen och kollade faktiskt på alla avsnitt igår och jag måste säga att jag är helt fast.

Scream tv serien är precis som det låter, en tvserie baserad på 90-tals klassikern Scream och den har pretty much samma handling, en tjej som blir terroriserad av en person i mask och måste göra allt för att överleva och försöka stoppa personen från att skada de i hennes närhet. I huvudrollerna ser vi Willa Fitzgerald, Bex Taylor-Klaus, John Karna, Carlson Young, Amadeus Serafini och Tracy Middendorf.

Jag måste säga att jag hade dåliga vibbar bara av att höra att det var MTV som hade gjort den, men sen fick jag ett hopp om att serien kunde vara bra när jag läste att Wes Craven, som är skaparen av Scream filmerna, faktiskt samarbetade med dem och hjälpte göra serien, nu är jag dock ledsen för han gick bort 30 Augusti och det var en stor sorg för alla som medverkade och för hela filmvärlden..

Iallafall, serien är ändå bra tycker jag, jag älskar ju Scream filmerna och allt som har med dem att göra och nu när jag sett hela säsong 1 så måste jag säga att göra det till en tvserie var en bra idé, jag har svårt att få nog av den här slags skräck-genren , den är spännande och lite smått töntig utan att bli dålig, samtidigt som den är full av plottwistar. Ja, visst att vissa av skådespelarna är väldigt typiskt MTV men det gör mig inte så mycket faktiskt!

Vi har ju verkligen tydliga liknelser med orginalfilmerna, såsom storyn om en tjej som blir torterad som i den här serien är Emma, och jag tycker Willa Fitzgerald är bra som henne då hon är väldigt söt och oskyldig utseende mässigt, men hon ser samtidigt ut att vara väldigt vänlig och down to earth, precis som Neve Campbells roll i filmerna. Jag tycker också om Noah i serien, han påminner ju om karaktären Randy, spelad av Jamie Kennedy i orginalet, killen som har koll på skräckfilms reglerna och vet när det är en dålig idé att exempelvis dela på sig och sådana saker, tycker om det, ger det en viss charm och komedi i de annars så seriösa skräck-genren.

Det som förvånade mig faktiskt var brutaliteten i serien, Scream var ju mycket blod och slasher trots att det annars var en relativt mjuk skräckfilm, men serien kör faktiskt på rätt ordentligt och de finns ju en del dödsscener som är riktigt äckliga och som var sådär luriga och chokerande, vilket jag tycker var bra gjort av dem!

Så ja, jag skulle nu efter sett hela säsongen faktiskt rekomendera serien till er, speciellt till er Scream fans där ute, visst, inget kommer någonsin att bli på den nivån, men de är ju för Scream är kult. Men jag själv gillar det och i och med att vi kommer få en andra säsong sen med, så slipper jag kolla om filmerna hela tiden och kan istället se serien då den ändå är bra!

R.I.P Wes Craven <3