The Night Before (2015) - Recension

Filmrecensioner / film, komedi, seth rogen, the night before / Permalink / 0
Hej allihop! hoppas ni har haft en fin julafton och dagar kring det! Jag har iallafall haft det riktigt mysigt och har fått vila och bara äta haha. Men ja, dagen innan julafton gick jag med några fina människor och såg filmen The Night Before på bio!

The Night before handlar om tre vänner som på julafton letar efter den ultimata julfesten och vad det tar dem är lite överallt på New Yorks gator! I filmen ser vi i huvudrollerna, Seth Rogen, Joseph Gordon-Levitt och Anthony Mackie!

Filmen var som man hade tänkt sig efter sett trailen och lite vad man tänker sig när man ser att en film har skådespelare som dessa i sig. Lite smått galen och rolig på många olika sätt, och självklart fylld med droger och galenheter precis som i alla Seth Rogen filmer! Inte heller blev jag överasskad, eller besviken för den delen när även James Franco döck upp en del i filmen, han och Seth är ju med i väldigt mycket tillsammans nu för tiden och jag tycker dem är så roliga ihop!

Filmen var passande för dagen innan jul och jag skrattade mycket då filmen var lite smått galen och ändå hade en go julkänsla utan att vara en alltför cheezy julfilm! Så jag hade ändå rekomenderat att ni ser den, trots att jul är över! Eller om ni vill spara den till nästa jul kanske hihi. Men ja, jag ger filmen tummen upp då den faktiskt hade känslor som var lite ledsana med och var på sina små ställen seriös men ändå var det bara en riktigt skön komedi som man kan sitta och skratta åt med sina vänner, speciellt nu i dessa mörka vintertider.

Julfilm tips!

Film & Serietips / Jul, Julafton, film / Permalink / 2
Sådär ja, nu var det dags för att lägga upp den årliga "julfilm tips-listan" haha. Jag har kollat vad ni har tipsat om samt lägger in ett par av mina egna favoriter så får ni se lite mysig julfilm nu innan julen kommer på torsdag! Det kan behövas lite film såhär för att få julkänslan i topp eftersom vädret här i Sverige just nu gör det lite svårt att förstå att det är jul såpass snart!
The Holiday (2006) - Vi börjar med min absoluta favoritjulfilm och jag tror jag säger det varje år! Jag älksar The Holiday just för den inte är specifik för just jul, men den har ändå en supermysig julkänsla och bara en mysig känsla i allmänhet. Utöver att den är sjukt mysig så är den riktigt bra, en riktig kärleksfilm som ingen annan och skådespelarna de valt för filmen är också helt perfekta! Har ni inte sett The Holiday innan så se den nu!

Love Actually (2003) - Jag personligen är inget fan av Love Actually men det är en av de största och mest älskade julfilmerna som finns och jag rekomenderar er absolut att se den för den tillhör ändå julen och får en att komma i den där julkänslan som man vill ha! Även här har vi rikitigt grymma skådespelare som gör filmen bra!

Bad Santa (2003) - Jag älskar Bad Santa, denna film är lite udda om man jämför med de andra då det handlar om en arg snubbe som är less på livet och bara dricker alkohol hela tiden samtidigt som han jobbar på en galleria som jultomte. Den är riktigt rolig den här filmen och den har endå en underliggarnde fin story och ger en ändå en känsla av julen då hela filmen utspelar sig runt jul! Jag rekomenderar den starkt då Billy Bob Thorton gör ett grymt jobb som den här griniga jultomten!

Grinchen (2000) - Grinchen är ännu en klassiker som jag och min familj brukar se på julaftonskvällen! Den är full av jul och på alla sätt och vis sätter en i julhumöret. Det är en film om kärlek, acceptans och jul och den är supersöt och man kan se den alltid i vuxen ålder med trots sitt lite barsliga sätt, Grinchen är med en så skön och bitter karaktär som lär sig värmas upp mot julen och allt som är fint med det!

Polarexpressen (2004) - Den här filmnen är då animerad, men oj så mysig den är. Det är en fint gjord film som handlar om en pojke som åker polarexpressen mot nordpolen och påvägen händer det jättemycket äventyr och han lär sig mycket nytt om julen, vänskap och hur det är att vara modig. Det är en mysig julfilm som jag kan rekomendera!

Santa's Little Helper (2015) - Jag fick ett tips om den här julfilmen, jag har inte hunnit se den ännu men tänkte se den ikväll eller imorgon men eftersom jag litar på er så tipsar jag er om den här, den är rätt ny och jag såg att AnnaLynne McCord som vi sett i 90210 var med och det är kul att se henne i något nytt! Men ja filmens beskrivning lyder såhär:After getting fired from his job, a slick, fast-talking businessman (The Miz) is thrown into an elf competition to become Santa¹s next second-in-command. Put through a series of rigorous training exercises to prepare for the contest, The Miz and another aspiring elf go head-to-head in the hopes of becoming Santa¹s Little Helper. Kan skriva en recension sen när jag sett!

Ensam Hemma (1990) - Ensam hemma är ännu en klassiker, en sån film/filmer man måste ha sett någongång haha. Jag har tröttnat lite nu eftersom de faktiskt går på tv hela tiden och har säkert sett den hundratals gånger.Men om man inte gjort det så är det en mysig film som passar juletider och den är ändå från charmiga 90-talet!

A Merry Friggin' Christmas (2014) - Detta var en av Robin Williams sista filmer innan han dog förra året, det är en del till varför den är bra med, han var ju så duktig på det han gjorde och jag gillade alltid honom! Men iallafall, filmen var faktiskt mysig och passade in som en sån där lite "typisk julfilm" men det gillar jag, alla behöver inte vara särskilt orginella eller så för att jag ska gilla dem , men den här var ändå sevärd!

While you were sleeping (1995) - Även den här filmen rekomenderades till mig utav en av er och den är faktiskt mysig, det är kul att se 90-tals filmer med julkänlsa och se Sandra Bullock i en film som är lite sådär "klassisk romantisk-komedi/julfilm". Så jag rekomenderar det ändå om ni gillar den typen av julfilmer, eller ja den typen av filmer i huvudtaget!

Oculus (2013) - Recension

Filmrecensioner / Oculus, Skräckfilm / Permalink / 0
Igår såg jag filmen Oculus från 2013. Filmen handlar om två syskon som försöker bevisa att en tragedi där deras föräldrar blev mördade blev orsakat av en övernaturlig kraft i en gammal spegel som familjen har i sitt hus. I filmens huvudroller ser vi Karen Gillan, Brenton Thwaites, Katee Sackhoff och Rory Cochrane.

Filmen var rätt bra, inte den bästa skräckfilmen jag någonsin sätt men nu för tiden är nästan inga skräckisar bra och jag vill verkligen så gärna hitta fler bra filmer inom den här genren! Dock så var filmen ändå helt okej och ganska creepy så kan ju ändå på så sätt rekomendera den för er om ni är som mig och har sett de flesta andra.

Dock så är filmen en sån man endast ser en gång då halva grejen var att man inte riktigt visste vad som hände eller vad som var på riktigt, så man blev ju rätt förvirrad, så på så sätt var det ingen dvd-hylla film som jag kan se om igen. Och en negativ sak var väll isåfall skådespelandet, jag tyckte att barn-skådespelarna i filmen var riktigt duktiga men de två vuxna som de handlade om (syskonen) var sådär, de kändes lite B ibland och jag tror de kunde valt bättre folk för filmen.

Men ja, helt okej film, inget superbra men inte heller jättedålig, så där får ni väll kolla på trailern och själva avgöra om filmen är sevärd!